Toegankelijkheid als de Sleutel tot Een Breder Publiek

Toegankelijke website

Beeld je eens in dat je de perfecte winkel hebt, maar de deur is moeilijk te openen. Je mist dan klanten. Hoe meer frictie, hoe meer je mist. Dat geldt ook voor een website – als de toegang beperkt is, mis je kansen. Ontdek hoe toegankelijkheid niet alleen jouw digitale ruimte opent voor meer bezoekers, maar ook jouw zoekresultaten verbetert, jouw bedrijfsimago versterkt, en de site vriendelijker maakt voor iedereen.

Meer dan 4 miljoen mensen in Nederland hebben een beperking. Vaak denken we aan mensen die niet kunnen zien, horen of goed kunnen bewegen. Maar het gaat ook om mensen met bijvoorbeeld dyslexie, kleurenblindheid of cognitieve beperkingen. Deze mensen lopen elke dag tegen problemen aan waardoor ze niet helemaal kunnen meedoen in de samenleving, zowel offline als online.

Daarom is het belangrijk dat we websites en apps ontwerpen die voor iedereen makkelijk te gebruiken zijn. Niet alleen voor mensen met beperkingen, maar ook voor degenen zonder beperkingen is een toegankelijke website aangenaam. Iedereen verkiest een goed toegankelijke dienst boven een minder toegankelijke dienst, want iedereen heeft grenzen. Je hebt vast wel eens een website bezocht terwijl je ook iets anders deed of een beetje afgeleid was. Dan is het fijn als de bediening intuïtief is. En als je lang achter elkaar werkt is het fijn als je kunt afwisselen tussen muis en toetsenbord. Om maar een paar voorbeelden te noemen. Je hele doelgroep profiteert dus van goede toegankelijkheid van je dienst.

En hier komt nog iets bij: vanaf 28 juni 2025 wordt het wettelijk verplicht dat elke website voldoet aan de EAA (European accessibility act) en daarmee aan de Web Consortium Accessibility Guidelines (WCAG). Dit betekent dat toegankelijkheid niet alleen een slimme strategische zet is, maar ook een juridische vereiste wordt. 

Duik mee in de wereld van digitale toegankelijkheid en ontdek waarom het niet alleen een noodzaak is, maar de sleutel tot een succesvolle en inclusieve online aanwezigheid van jouw bedrijf!

Bovenstaande afbeelding is een voorbeeld van een formulier door de ogen van iemand met een normaal zicht. De meeste velden zijn goed ingevuld en hebben een groen kader gekregen. Het Email-veld is verkeerd ingevuld en heeft een rood kader gekregen. Voor iemand met een normaal zicht is dit goed te zien, maar voor iemand met kleurenblindheid niet.

Bovenstaande afbeelding is hetzelfde formulier maar dan door de ogen van iemand met kleurenblindheid. Voor diegene hebben alle velden dezelfde kleuren, waardoor er verwarring ontstaat. 9% van de mannen en 1 % van de vrouwen heeft een vorm van kleurenblindheid.

Digitale toegankelijkheid, wat is dat eigenlijk?

Digitale toegankelijkheid betekent dat websites goed werken voor iedereen, ook voor mensen met een beperking zoals slechte ogen of  moeite met lezen.

De Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) van het World Wide Web Consortium (W3C), bevatten de richtlijnen waaraan een toegankelijke website moet voldoen. De WCAG-richtlijnen bestaan uit vier principes die voor digitale toegankelijkheid zorgen: waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust. Op de website van het W3C kun je meer lezen over deze vier principes.

Meer weten? Kijk dan hier eens.

Waarneembaar

Het moet voor iedereen met de voor hen beschikbare zintuigen te ervaren en te gebruiken zijn.

Bedienbaar

Alle componenten van de gebruikersinterface en de navigatie moeten bedienbaar zijn door de gebruiker.

Begrijpelijk

Informatie en de bediening van de gebruikersinterface moeten voor mensen en software te begrijpen zijn.

Robuust

Het moet toegankelijk en bruikbaar zijn voor diverse apparaten en hulptechnologieën, zoals screenreaders.

De doelgroep die je website kan bedienen, wordt flink groter.

Door een toegankelijke website vergroot je je doelgroep tot wel 20%, omdat ongeveer 20% van de mensen een beperking heeft. Hierdoor maak je je website niet alleen bruikbaar voor een gevarieerd publiek, maar bereik je ook mensen die anders mogelijk buitengesloten zouden worden. Denk ook aan maatschappelijke ontwikkelingen als vergrijzing. Met meer ouderen in de samenleving wordt de vraag naar digitale toegankelijkheid steeds groter. Een toegankelijke website zorgt ervoor dat ook ouderen met specifieke uitdagingen, zoals verminderd gezichtsvermogen je site makkelijk kunnen gebruiken. Dit betekent dat je met een toegankelijke website goed voorbereid bent op de toekomst waarin de vergrijzing nog even doorgaat.

Je wordt beter gevonden in Google en andere zoekmachines.

Zoekmachines hechten steeds meer waarde aan de toegankelijkheid van websites bij het bepalen van de zoekresultaten. Een website die voldoet aan de WCAG-richtlijnen heeft vaak een gestructureerde en goed leesbare inhoud, wat zoekmachines helpt begrijpen waar de site over gaat. Dit zorgt voor betere resultaten in zoekmachines, waardoor de vindbaarheid van de website wordt vergroot. Dat is super fijn. Al helemaal als je nagaat dat gemiddeld 53% van je bezoekers via Google terecht komt op je site.

Het imago van je bedrijf wordt positiever.

Door een toegankelijke website te hebben, laat je zien dat je waarde hecht aan een breed publiek en dat je streeft naar een positieve en inclusieve gebruikservaring. Dit kan bijdragen aan het opbouwen van vertrouwen en goodwill bij zowel bestaande als potentiële klanten. Ze zullen je bedrijf als vriendelijk, open en maatschappelijk verantwoord ervaren. Een goede toegankelijkheid zorgt er zo niet alleen voor dat ze beter slagen op je site, maar ook dat ze deze eerder aanbevelen aan anderen. 

Je voldoet aan de wet

Op dit moment geldt voor (semi-)overheidsinstellingen in Nederland een wettelijke verplichting om aan de richtlijnen voor digitale toegankelijkheid te voldoen. In de nabije toekomst gaat dit voor vrijwel iedereen gelden die iets digitaal aanbiedt 

Kleine bedrijven (< 10fte / 2mln omzet) geldt een uitzondering. Maar u wilt de groei van uw bedrijf toch niet in de weg staan? Daarom is het raadzaam om nu de drempels geleidelijk weg te werken en vervolgens laag te houden.

Wil je meer weten over de European Accessibility Act? Bezoek dan deze link 

Je staat er niet alleen voor

Er is veel werk te doen om alle digitale diensten op tijd en blijvend gereed te krijgen. Daarbij is kennis van zaken en kunde nodig en soms een onafhankelijke blik. Gelukkig zijn er veel specialisten die je kunnen helpen de knelpunten te vinden en op te lossen en die je kunnen begeleiden in het proces.

Mocht je er niet uit komen, dan helpen we je graag. Wij beschikken over de expertise om jouw website, platform, of applicatie te toetsen en in overeenstemming te brengen en te houden met de WCAG-richtlijnen. We kunnen je ook helpen bij het proces van eerste assessment tot auditing en publicatie van een toegankelijkheidsverklaring.

We hopen dat dit artikel je eerste vragen heeft beantwoord en dat het je helpt om de eerste stap te zetten!