Odido Nederland

Het zal je niet ontgaan zijn: sinds begin september ’23 gaan T-mobile Nederland en Tele2 Nederland samen verder als Odido Nederland. Deze rebranding bracht een gigantische kluif aan werk met zich mee, en wij hadden de eer om hier een bijdrage aan te mogen leveren. Voor de zakelijke tak van Odido hebben we gebouwd aan 2 platformen: Odido’s business blog en innovatie-lab.

Onze rol

Project management/Development

Voor de rebranding naar Odido moesten er veel digitale platformen in een nieuw jasje worden gestoken, waaronder het zakelijke blog en een nieuw innovatief platform. Digitpaint heeft ons hiermee enorm goed geholpen. Met een strakke planning zijn ontwerpen tot in de kleinste details omgezet in prachtige concepten. Er werd overal aan gedacht, de hele technische achterkant met servers werd ingeregeld en er was altijd goede communicatie en afstemming. Digitpaint heeft hiermee voor ons een solide basis neergelegd waarop we de komende jaren verder kunnen gaan bouwen

De uitdaging

Het business blog, Odido’s inspiratiebron voor ondernemers, was een bestaand platform met de naam Founders. Onze opdracht was om dit platform aan te passen naar de nieuwe huisstijl van Odido. Dit bracht tevens met zich mee dat honderden content- en media-items moesten worden voorzien van de nieuwe merknaam.

Odido’s kenniscentrum voor innovatieve ideeën, innovatie-lab genaamd, is een nieuw platform. Aan ons de schone taak om het design, gemaakt door code d’azur, te vertalen naar een dynamische en interactieve WordPress-website.

 

Dit alles moest uiteraard in het uiterste geheim gebeuren, zodat Odido op 5 september 2023 het nieuwe merk met een big bang kon lanceren.

Onze aanpak

Innovatie-lab

Tijdens het project werkten we volgens de agile scrum werkwijze. In sprints van 2 weken werd stapsgewijs toegewerkt naar het eindresultaat. Samen met de content manager van Odido bepaalden we voor iedere sprint welke items de hoogste prioriteit hadden. Aan het einde van een sprint werden de opgeleverde functionaliteiten gedemonstreerd aan de opdrachtgever, zodat deze feedback kon leveren en suggesties voor aanpassingen en verbeteringen kon doen. 

Op basis van deze feedback kon het product backlog worden aangepast en konden nieuwe prioriteiten worden vastgesteld voor toekomstige sprints. Op deze manier werkten we binnen afgesproken tijd en budget toe naar een versie van de website die de meeste waarde had voor de klant.

Business-blog

Voor het doorvoeren van de nieuwe huisstijl en merknaam in het zakelijke blog is de code van de applicatie aangepast. Een combinatie van plugins is gebruikt om de honderden bestaande artikelen te updaten met de nieuwe merknaam.

De aanpassingen zijn voorbereid op een aparte server die niet publiekelijk toegankelijk was. Op de dag vóór livegang van de nieuwe merknaam hebben we de nieuwe code uitgerold via onze geautomatiseerde GitLab pipeline en hebben we de nieuwe database met inhoud klaargezet op de productieomgeving. Hierdoor konden we op de dag zelf met 1 druk op de knop de switch maken.

Het resultaat

Met een spectaculaire launch werd het merk Odido op 5 september 2023 bekendgemaakt in Nederland. We zijn er trots op dat we hier een steentje aan bij hebben kunnen dragen door het bouwen van 2 van hun 3 zakelijke platformen.

Namens Digitpaint willen wij Odido Nederland van harte feliciteren met de lancering van dit prachtige merk, en iedereen waarmee we hier samen aan hebben gewerkt danken voor de fijne samenwerking!